88
11:52
02.09.2025

"TÜBİTAK 4008 Özel Gereksinimli Bireylere Yönelik Kapsayıcı Toplum Uygulamaları Destekleme Programı" çerçevesinde yürütülen "Hayallerimizi Birlikte Gerçekleştiriyoruz Projesi" kapsamında düzenlenen 'Kapsayıcı Eğitimde Drama Teknikleri Paneli', İzmir İl Millî Eğitim Müdürlüğü 15 Temmuz Şehitleri Konferans Salonunda gerçekleştirildi. Panele; İzmir İl Millî Eğitim Müdürü Dr. Ömer Yahşi, İzmir İl Millî Eğitim Müdür Yardımcısı İlker Erarslan, Ankara Üniversitesi Eğitim Fakültesi Öğretim Üyesi Prof. Dr. Sezgin Vuran, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Bölümü Zihin Engelliler Eğitimi Anabilim Dalı Öğretim Üyesi Dr. Burcu Kılıç Tülü, Maltepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Özel Eğitim Bölümü Öğretim Üyesi Dr. Ersin Ufuk Timuçin, Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Özel Eğitim Bölümü Zihin Engelliler Eğitimi Anabilim Dalı Öğretim Üyesi Prof. Dr. Safiye Sunay Yıldırım Doğru, Karabağlar Rehberlik ve Araştırma Merkezi Özel Eğitim Öğretmeni Doç. Dr. Hüseyin Güven, Proje Yürütücüsü Ayşe Girengir, Moderatör Lale Pere ile birlikte 34 okuldan 110 farklı branştan toplam 144 öğretmen katıldı.

Öğretmenler ve Akademisyenler Kapsayıcı Eğitim İçin Bir Arada

İzmir İl Millî Eğitim Müdürlüğü koordinesinde 2022 yılından bu yana yürütülen 17 faaliyetten biri olan projedeki 'Kapsayıcı Eğitimde Drama Teknikleri' programı; özel gereksinimli bireyler konusunda toplumsal farkındalık oluşturmayı, onların topluma uyumlarını kolaylaştırmayı, eğitim yoluyla bağımsız yaşam becerilerini geliştirmeyi ve hizmet sunanlar arasında bilimsel uygulamaların yaygınlaştırılmasını amaçlıyor. Kapsayıcı eğitim ve drama yöntemlerinin bir arada kullanıldığı bu bir haftalık eğitim programı, öğretmenlerin hem teorik bilgi düzeylerini hem de pratik becerilerini geliştirmelerine katkı sağlıyor. Programda öğretmenler, kapsayıcı eğitimin temel ilkelerini benimseyerek drama tekniklerini etkili bir şekilde kullanma becerisi kazanıyor. Bu sayede özel gereksinimli öğrenciler akademik, sosyal ve duygusal gelişimlerini destekleyecek yetkinliğe ulaşıyor.

Panel, saygı duruşu ve İstiklal Marşı'nın ardından Proje Yürütücüsü Ayşe Girengir'in açılış konuşmasıyla başladı. Girengir, konuşmasında kapsayıcı eğitimde drama tekniklerinin önemine değinerek program hakkında katılımcılara bilgi verdi. "Kapsayıcı eğitim, özel gereksinimli bireylerin yanında tüm öğrencileri kapsayan eşitlik temelli bir yaklaşımı içine alır. Drama ise bu süreci destekleyen güçlü bir öğrenme aracıdır." diyerek eğitimin teori ile pratiği buluşturması gerektiğini vurguladı. Açılış konuşmasının ardından projenin tanıtım videosu izlendi.

Drama Yöntemleriyle Kapsayıcı Eğitimde Yeni Adımlar

Panelde Ankara Üniversitesi Eğitim Fakültesi Öğretim Üyesi Prof. Dr. Sezgin Vuran, kapsayıcı eğitimde drama tekniklerinin, öğrencilerin kendilerini ifade etmelerini ve öğrenme süreçlerine aktif katılımlarını sağladığını belirtti. Bu programın, öğretmenlerin pedagojik becerilerini güçlendirerek özel gereksinimli öğrencilerin başarılarını artırmada önemli bir adım olduğunu vurguladı.

Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Bölümü Zihin Engelliler Eğitimi Anabilim Dalı Öğretim Üyesi Dr. Burcu Kılıç Tülü konuşmasında, kapsayıcı eğitimde drama tekniklerinin, zihinsel engelli öğrencilerin sosyal becerilerinin gelişimine katkı sağladığını ve öğrenme motivasyonlarını artırdığını ifade etti. Bu tür programların, öğretmenlerin bireysel farklılıkları daha iyi anlamalarına ve eğitim süreçlerini daha etkili planlamalarına olanak tanıdığını belirtti.

Panelde, özel gereksinimli öğrencilerin eğitiminde yöntemlerin bireysel ihtiyaçlara göre uyarlanması gerektiğini vurgulayan Maltepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Özel Eğitim Bölümü Öğretim Üyesi Dr. Ersin Ufuk Timuçin, öğretmenin sınıfı yönetimi konusunda öğrencinin işlevsel özelliklerini dikkate almasının önemine değindi. Kaynaştırma eğitiminin sosyal kabul ve destek hizmetlerini de kapsadığını belirterek bu adımların başarı getirdiğini söyledi.

Prof. Dr. Safiye Sunay Yıldırım Doğru, kapsayıcı eğitimin temellerinin 1994 yılında kabul edilen 'Kapsayıcılık Bildirgesi' ile atıldığını ve bu sorumluluğun tüm eğitim camiasına verildiğini vurguladı. Ayrıca, aile iş birliğiyle özel gereksinimli öğrencilerin topluma kazandırılmasının ve bağımsız yaşam becerileri edinmesinin mümkün olduğunu belirterek sözlerine son verdi.

Her Evladımızın Potansiyelini Ortaya Çıkarmak İçin El Ele Veriyoruz

Panelde İzmir İl Millî Eğitim Müdürü Dr. Ömer Yahşi, kapsayıcı eğitim modeliyle drama tekniklerinin birleştirilmesinin önemine dikkat çekti. Kapsayıcı eğitimin sadece bir yöntem değil, bir bakış açısı ve toplumsal sorumluluk olduğunun altını çizen Dr. Yahşi, özel eğitim ihtiyacı olan öğrencilerin erken dönemde tespit edilmesi ve ihtiyaçlarına uygun şekilde yönlendirilmesinde öğretmen-akademisyen iş birliğinin büyük rol oynadığını vurguladı. "İzmir eğitim ailesi olarak, özel gereksinimli her bir evladımızın umutlarına, hayallerine ve yeteneklerine güvenle yol alabileceği, kendini daha güvende hissedeceği bir eğitim ortamı inşa etmenin gayretiyle çalışmaya devam ediyoruz." diyen Dr. Yahşi, şu ifadeleri kullandı: "Bu panel, her öğrencimizin potansiyelini en üst düzeyde gerçekleştirebileceği bir eğitim ortamı oluşturma hedefimizin önemli bir durağıdır. Kapsayıcı eğitim, öğrencilerimize sadece akademik bilgi değil; aynı zamanda özgüven, aidiyet ve kendini ifade etme imkânı sunuyor. Eğitimciler olarak biz, her çocuğumuzun farklılıklarını birer zenginlik olarak gören, onları topluma güçlü bireyler olarak kazandırmayı amaçlayan bir anlayışı benimsiyoruz. Bu yolculukta yüreğini, aklını ve emeğini ortaya koyan herkese yürekten teşekkür ediyorum."

Konuşmaların ardından panele katılan akademisyenlere İzmir İl Millî Eğitim Müdürlüğü tarafından hediye takdim edildi. Panel, toplu fotoğraf çekimiyle sona erdi.

Panel kapsamında ilerleyen günlerde projede yer alan 32 öğretmenle Cumhuriyet Eğitim Müzesi, Balçova Terapi Ormanı, Bahar Yıldırım İlkokulu ve İzmir İl Millî Eğitim Müdürlüğünde eğitim programlarına devam edilecektir.

02-09-202502-09-202502-09-2025

Yayın Tarihi: 02.09.2025