81 İlde Bir İlk! Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Kapsamında Süreç Odaklı Ölçme Değerlendirme Sistemi Okul Müdürleri Eğitimi
Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli çerçevesinde, eğitimde kalitenin artırılması ve öğrenci odaklı bir yaklaşım benimsenmesi amacıyla, "Süreç Odaklı Ölçme Ve Değerlendirme Sistemi"ne geçiş yapılacaktır. Bu kapsamda ölçme ve değerlendirme uygulamaları hakkında farkındalık oluşturmak, öğretmenlere rehberlik etmek, öğretmenlerin yeterliliklerini artırmak amacıyla 81 ilde yer alan ölçme değerlendirme merkezi müdürlüklerinde görevli öğretmenlerin katılımıyla düzenlenen "Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Ölçme ve Değerlendirme Uygulamaları Eğitici Eğitimi Kursu", 23-27 Eylül 2024 tarihleri arasında tamamlandı.
Eğitici Eğitimi alan Formatörlere; Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli'nde ölçme ve değerlendirme uygulamalarının amacı, geliştirici (biçimlendirici) değerlendirme uygulamaları, Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli perspektifinden süreç temelli değerlendirme ve Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli'nde belirtilen kavramsal beceriler ile kavramsal becerilerin ölçülmesinde kullanılacak ölçme araçları hususlarında eğitim verildi.
Bu bağlamda; Türkiye'de ilk kez İzmir İl Milli Eğitim Müdürlüğü tarafından düzenlenecek eğitim programıyla, İzmir'deki resmi ve özel tüm okulların müdürleri "Süreç Odaklı Ölçme Değerlendirme Sistemi" konusunda kapsamlı bir eğitime alınacaktır. Formatörler tarafından verilen eğitimleri kurumlarındaki öğretmenlere aktaracak olan okul müdürleri, sürecin işleyişi konusunda bir rehber niteliği taşıyacaklar. 8 Ekim 2024 tarihinde başlayacak eğitimler İzmir'in 30 ilçesinde bulunan okul müdürlerinin 13 kurs merkezinde eğitim almasıyla 17 Ekim 2024 tarihinde tamamlanmış olacak.
Tanılayıcı, Biçimlendirici ve Düzey Belirleyici Yöntemlerle Takip
Eğitim sisteminde, geçen yıl Resmî Gazete'de yayımlanan Millî Eğitim Bakanlığı Ölçme ve Değerlendirme Yönetmeliği çerçevesinde, okullarda köklü değişiklikler yapılmış ve yeni müfredat ile birlikte "Öğrenci Merkezli" ve "Beceri Odaklı" yaklaşım benimsenmiştir. Bu kapsamda, Okul Öncesi, 1, 5, hazırlık ve 9. sınıflarda süreç odaklı ölçme uygulamaları devreye alınmıştır. Artık öğretmenlerin, öğrencilerinin gelişimini "Tanılayıcı, Biçimlendirici Ve Düzey Belirleyici Yöntemler"le takip etmesi sağlanacaktır.
Eğitim programı kapsamında; öğretmenler, ders öncesinde öğrencilerin geçmişteki bilgilerle hangi kavramları bildiğini değerlendirecek, ardından bu bilgileri yeni öğrenilecek konularla ilişkilendireceklerdir. Böylece öğrencilerin derse olan ilgisi artırılacak ve öğrenilen bilgilerin günlük yaşamla bağlantıları kurulacaktır. Öğretmenler ayrıca, sınıf içindeki farklı öğrenci ihtiyaçlarına göre "Destekleme" ve "Zenginleştirme" uygulamaları gerçekleştireceklerdir.
Öğretmenler; öğrencilere ödevler, projeler, performans görevleri gibi çeşitli araçlarla ölçme ve değerlendirme yapmayı öğrenerek, akran ve öz değerlendirme formlarını nasıl kullanacaklarını keşfedeceklerdir.
Öğretmen, Öğrenci ve Veliler İçin Yeni Materyaller Hazırlandı
Sınıf içi ölçme ve değerlendirme uygulamalarının süreç odaklı ve geliştirici bir yaklaşımla sürdürülmesi için veli, öğrenci ve öğretmenler için de materyaller hazırlandı.
Yeni müfredat doğrultusunda hazırlanan ders kitaplarında, "Süreç Odaklı Ölçme" kapsamında öğrenciyi zihinsel, sosyal, duygusal, duyuşsal, fiziksel ve ahlaki açıdan bir bütün olarak gören "Bütüncül Eğitim Yaklaşımı" benimsendi.
Ders kitapları teorik bilgilerin yanı sıra günlük hayatla da köprü kuracak nitelikte hazırlanırken, öğretmenlerin sınıf içi uygulamalarında yararlanabilecekleri birçok örnek ve yöntem sunuldu. Bu yöntemler, sınıflarda her öğrencinin farklı ihtiyaçlarına uygun olarak derslerin nasıl farklılaştırılabileceğine dair pratik bilgiler içeriyor. Etkileşimli kitaplar ve içerikler ile de dijital dünyanın verimli kullanımı hedefleniyor.
Sınıf içi ölçme ve değerlendirme uygulamalarının süreç odaklı ve geliştirici bir yaklaşımla sürdürülmesi için veli, öğrenci ve öğretmenler için de materyaller hazırlandı.
Bu kapsamda, Milli Eğitim Bakanlığı tarafından velilere yönelik hazırlanan bilgilendirme kılavuzlarında yenilenen öğretim programlarına ilişkin beceriler, eğilimler, değerler, eğitim öğretimde roller ve ders bazında tanıtımlar yer alıyor. Hazırlanan bilgilendirme kılavuzuyla velilerin öğrencilerin eğitim süreçlerine aktif katılımları ve sağlayacakları geri bildirimlerle eğitim-öğretim çalışmalarının daha etkin hale getirilmesi amaçlanıyor.
Bu eğitim, İzmir'in eğitim alanındaki öncülüğünü pekiştirecek ve öğretim süreçlerinin sürekli olarak iyileştirilmesi ve İzmir'de Türkiye Yüzyılı Maarif Modelinde yer alan hedeflere ulaşılmak üzere önemli bir adım olacaktır.